Korištenje informacijskih i
komunikacijskih tehnologija u domaćinstvima Referentni metapodaci u Euro SDMX Metadata Strukturi (ESMS) Agencija za statistiku BiH |
||||
1. Kontakt | ||||
2. Podaci o ažuriranju metapodataka | ||||
3. Prezentacija statistike | ||||
4. Jedinica mjere | ||||
5. Referentni period | ||||
6. Institucionalni mandat (ovlaštenje) | ||||
7. Povjerljivost | ||||
8. Politika diseminacije | ||||
9. Učestalost diseminacije podataka | ||||
10. Dostupnost i razumljivost | ||||
11. Upravljanje kvalitetom | ||||
12. Relevantnost | ||||
13. Tačnost i pouzdanost podataka | ||||
14. Pravovremenost i tačnost objave | ||||
15. Usklađenost i uporedivost | ||||
16. Troškovi i opterećenje | ||||
17. Revizija podataka | ||||
18. Statistička obrada | ||||
19. Komentar | ||||
1. Kontakt | ||||
1.1. Nadležna institucija | AGENCIJA ZA STATISTIKU BOSNE I HERCEGOVINE | |||
1.2. Nadležna organizaciona jedinica | Sektor za poljoprivredu, okoliš i regionalne statistike - Odsjek za transport, okoliš, energiju i regionalne statistike | |||
1.3. Kontakt osoba | Ševala Korajčević Dragan Jovović |
|||
1.4. Funkcija kontakt osobe | Šefica odsjeka za transport, okoliš, energiju i regionalne
statistike Stručni saradnik u Odjeljenju za saobraćaj, životnu sredinu, energetiku i regionalnu statistiku |
|||
1.5. Kontakt poštanska adresa | Zelenih beretki 26, 71 000 Sarajevo, Bosna i Hercegovina | |||
1.6. Kontakt e-mail adresa | sevala.korajcevic@bhas.gov.ba dragan.jovovic@bhas.gov.ba |
|||
1.7. Broj telefona | +387 33 911 949 | |||
1.8. Broj faksa | +387 33 220 622 | |||
2. Podaci o ažuriranju metapodataka | ||||
2.1. Datum poslednje potvrde validnosti metapodataka | 05.10.2021 | |||
2.2. Datum poslednje objave metapodataka | 05.10.2021 | |||
2.3. Datum poslednjeg ažuriranja metapodataka | 05.10.2021 | |||
3. Prezentacija statistike | ||||
3.1. Opis podataka | Podaci iz ove oblasti
prikupljaju se godišnje od strane Agencije za statistiku Bosne i Hercegovine
zajedno sa entitetskim zavodom za statistiku i temelje se na godišnjim
upitnicima Eurostata o korištenju ICT (informacionih i komunikacionih
tehnologija) u domaćinstvima i pojedincima. Model upitnika se mijenja
svake godine. Promjene MQ pitanja zahtijevaju razvoj informacionih i
komunikacionih tehnologija. Većina prikupljenih podataka koristi se u kontekstu praćenja procesa jedinstvenog digitalnog tržišta (Digital Economy and Society Monitoring 2016-2021).Pokrivenost: Karakteristike su date sa sljedeće liste tema: pristup i korišćenje IKT od strane pojedinaca i/ili domaćinstava, korištenje interneta i drugih elektronskih mreža za različite potrebe od strane pojedinaca i/ili domaćinstava, IKT sigurnost i povjerenje, IKT kompetencije i vještine, barijere za korištenje IKT-a i interneta, uticaj upotrebe IKT-a na pojedince i/ili domaćinstva, korištenje IKT-a od strane pojedinaca za razmjenu informacija i usluga sa vladama i javnom administracijom (e-vlada), pristup i korištenje tehnologija koje vam omogućavaju povezivanje na Internet ili druge mreže s bilo kojeg mjesta u bilo koje vrijeme (sveobuhvatna povezanost). U odnosu na domaćinstva: prema regiji prebivališta (NUTS 1, opciono: NUTS 2) u Bosni i Hercegovini nije primjenjiv. Prema geografskom položaju: manje razvijene regije, tranzicione regije, razvijenije regije prema stepenu urbanizacije (do 2012: gustina/srednje/siromašno naseljena područja, od 2012: gustoća/nisko naseljeno područje, srednja gustina) u Bosni i Hercegovini nije primjenjiv. |
|||
Prema vrsti
domaćinstva neto mjesečni prihod domaćinstava (opciono) Vezano za pojedince: po regiji prebivališta (NUTS1, opciono: NUTS 2) u Bosni i Hercegovini nije primjenjiv. Prema geografskom položaju: manje razvijene regije, tranzicione regije, razvijenije regije prema stepenu urbanizacije: (do 2012: gusto/srednje/siromašno naseljeno područje, od gustine 2012/nisko naseljeno područje srednje gustine) Bosna i Hercegovina nije primjenjiva Prema spolu u Bosni i Hercegovini se primjenjuje prema zemlji rođenja, državi državljanstva Prema nivou obrazovanja: Kako bi se dobile uporedive informacije za različite zemlje, nivoi obrazovanja su klasifikovani prema UNESCO-ovoj Međunarodnoj standardnoj klasifikaciji obrazovanja – od 2014. ISCED 2011 će se primjenjivati u svim istraživanjima EU. Za sva pitanja koja se odnose na mjerenje obrazovnog postignuća, detaljnije informacije i savjete, treba konsultovati zajedničku publikaciju UNESCO-ovog instituta za statistiku, OECD-a i Eurostata, ISCED 2011 Operativni priručnik (Smjernice za klasifikaciju nacionalnih obrazovnih programa i srodnih kvalifikacija): |
||||
http://ec.europa.eu/eurostat/web/products-manuals-and-guidelines/-/KS-06-14-246 | ||||
po zanimanju: manuelni,
ICT profesionalac (prenos svih 2-cifrenih ISCO-08 zanimanja obavezan. Pored
toga, prenos: IKT profesionalaca/ Ne-IKT profesionalaca; Fizički radnik/Nemanualni radnik) / ne-IKT (obavezne sve dvocifrene ISCO kategorije) Regionalne analize (NUTS) dostupne su samo za izbor indikatora distribuiranih u regionalnim tabelama u Eurobase-u (regionalna statistika informacionog društva po regionima NUTS (isoc_reg): Domaćinstva sa pristupom internetu kod kuće Domaćinstva sa širokopojasnim pristupom Pojedinci koji nikada nisu koristili računar Pojedinci koji koriste internet, učestalost korištenja i aktivnosti Pojedinci koji su koristili internet za interakciju sa državnim/javnim organima Pojedinci koji su naručili robu ili usluge putem interneta za privatnu upotrebu e-VJEŠTINE Privatnost i zaštita ličnih podataka |
||||
3.2. Klasifikacije koje se koriste u istraživanju | Klasifikacija zanimanja BiH KZ BIH 2008. - -Klasifikacija nivoa i oblasti obrazovanja uporediva sa Međunarodnom standardnom klasifikacijom ISCED Education 2011, Klasifikacija profesionalnog statusa zaposlenih lica uporediva sa Međunarodnom klasifikacijom radnih mesta ISCED 2011. | |||
3.3. Sektor obuhvaćen istraživanjem | IKT istraživanje u domaćinstvima i po pojedincima obuhvata ona domaćinstva koja imaju najmanje jednog člana u starosnoj grupi od 16 do 74 godine. | |||
3.4. Statistički koncepti i definicije | Anketa
domaćinstava obuhvata pitanja na nivou domaćinstva i na nivou
pojedinca. Koncepti i definicije primijenjene u ICT-HH istraživanju u skladu su sa Metodologijom EU za statistiku informacionog društva, 2021.Objašnjenja i definicije odnose se na pitanja sadržana u upitniku za 2021. Struktura ovog poglavlja prati redoslijed pitanja u upitniku, tj. Objašnjenja su grupirana po modulima i pitanjima. Podaci na nivou domaćinstva i podaci o pojedincima su raščlanjeni kako je opisano u tački 3.1. Eurostat pruža model upitnika o upotrebi IKT-a u domaćinstvima/pojedinci koji pokrivaju sljedeća područja: Pristup odabranim IC tehnologijama (podaci prikupljeni na nivou domaćinstva) Upotreba računara, lokacija, učestalost korištenja, aktivnosti (podaci prikupljeni na individualnom nivou) Upotreba interneta (podaci prikupljeni na individualnom nivou) Internet trgovina (podaci prikupljeni na individualnom nivou) e-vještine; mobilno korištenje interneta - sveprisutna povezanost; cloud computing, e-uprava; povjerenje i sigurnost. Za detalje o svim definicijama pogledajte Metodološki priručnik |
|||
https://bhas.gov.ba/Calendar/Category/29 | ||||
3.5. Statistička jedinica | Domaćinstva i pojedinci. | |||
3.6. Statistička populacija | U istraživanju „Korišćenje informaciono-komunikacionih
tehnologija u domaćinstvu“ ciljna populacija za različite
statističke jedinice je: - Pojedinci: ciljnu populaciju čine svi pojedinci starosti od 16 do 74 godine; - Domaćinstva: ciljnu populaciju čine sva (privatna) domaćinstva sa najmanje jednim članom starosti između 16 i 74 godine. Ciljna populacija koju prati Anketa određuje se prema prisustvu članova u anketiranom domaćinstvu. Prilikom utvrđivanja prisustva usvojen je princip „de facto“ stanovništva, koji isključuje članove domaćinstva sa prebivalištem na drugoj adresi na kojoj rade ili studiraju duže od dvanaest mjeseci, a ne uključuje privremeno prisutne članove drugog domaćinstva. Istraživanjem nisu obuhvaćena kolektivna domaćinstva kao što su domovi, manastiri i sl. |
|||
3.7. Referentno geografsko područje | Podaci se odnose na Bosnu i Hercegovinu. | |||
3.8 Vremenska pokrivenost | Prvi kvartal 2021. | |||
3.9. Bazni period | Nije primjenjivo. | |||
4. Jedinica mjere | Procenti 'domaćinstva' i procenti 'pojedinaca' | |||
5. Referentni period | Istraživanje je godišnje, a referentni period je I kvartal kalendarske godine. | |||
6. Institucionalni mandat (ovlaštenje) | ||||
6.1. Pravni akti i drugi sporazumi | • Zakon o statistici Bosne i Hercegovine, • Višegodišnji statistički programi i godišnji planovi rada BiH, • metodologija ICT statistike, • Međunarodne preporuke i priručnici (Eurostat). |
|||
6.2. Razmjena (posredovanje) podataka | Ključni korisnici anketnih podataka su: 1. Interni korisnici: Statistika iz drugih statističkih oblasti 2. Nacionalni korisnici: vlade svih nivoa vlasti, ministarstva, druge državne institucije svih nivoa vlasti, ekonomski instituti, fakulteti, naučnici, mediji itd. 3. Međunarodni korisnici: Ured za statistiku EU, Svjetska banka, UNDP, UNESCO, UNECE, OECD, ETF, USAID, Ambasade stranih zemalja u BiH. |
|||
7. Povjerljivost | ||||
7.1. Povjerljivost - politika | Povjerljivost
statističkih podataka je uređena zakonom a osoblje koje provodi
statističko istraživanje ima po istom pravnom osnovu obavezu zaštite
povjerljivosti. Zakon o statistici BiH (Sl. glasnik BIH 26/04 i 42/04 -
Poglavlje XI - član 23.-29.) utvrđuje princip poverljivosti kao
jedan od glavnih principa. Agencija za statistiku BiH distribuira statistike u skladu sa statističkim načelima Kodeksa prakse evropske statistike a posebno sa načelom statističke povjerljivosti. |
|||
7.2. Povjerljivost – postupanje sa podacima | Dokument "Pravila o zaštiti statističkih podataka u Agenciji za statistiku" navodi postupke za osiguranje povjerljivosti tokom prikupljanja, obrade i diseminacije - uključujući protokole za osiguranje pristupa pojedinim podacima, pravila za definiranje povjerljivih ćelija u izlaznim tablicama i postupke za otkrivanje i sprječavanje naknadnog otkrivanja, kao i pristupa mikropodacima u istraživačke svrhe. Potpisivanjem Memoranduma o razumijevanju sa Agencijom za statistiku Bosne i Hercegovine, korisnici podataka koji imaju pristup pojedinačnim podacima dužni su: tretirati pojedinačne anonimne podatke kao povjerljive u skladu sa pravila, propise i procedure, osigurati odgovarajuću zaštitu pojedinačnih podataka u skladu s pravilima, propisima i procedurama, štititi prijenos mikropodataka i uništiti medij na kojima se podaci nalaze, kao i prateću dokumentaciju, pet dana nakon objavljivanja rezultati. | |||
8. Politika diseminacije | ||||
8.1. Kalendar objavljivanja | Krajem decembra svake godine, BHAS objavljuje Kalendar publikovanja sa tačnim datumom i vremenom objavljivanja statistike za narednu godinu. | |||
8.2. Pristup kalendaru objavljivanja (link) | Kalendar publikovanja dostupan je na: | |||
https://bhas.gov.ba/Calendar/ | ||||
8.3. Pristup korisnika | Podaci se distribuiraju svim korisnicima putem službene web stranice Agencije za statistiku Bosne i Hercegovine: | |||
https://bhas.gov.ba | ||||
U isto vrijeme nova saopštenja se takođe šalju medijima i svim korisnicima iz baze podataka. | ||||
9. Učestalost diseminacije podataka | Statistika Informacijsko društvo u BiH distribuira se na godišnjoj osnovi. | |||
10. Dostupnost i razumljivost | ||||
10.1. Saopćenja | / | |||
10.2. Publikacije | Publikacija za ovu anketu još nije urađena | |||
10.3. Online baza podataka | / | |||
10.4. Pristup mikro podacima | Mikropodaci nisu dostupni. | |||
10.5. Drugo | Pisani zahtjevi, Telefonsko posredovanje,Baze podataka, namijenjene za internu upotrebu. | |||
10.6. Dokumentacija o metodologiji | https://bhas.gov.ba/Calendar/Category/29 | |||
10.7. Dokumentacija o kvalitetu | Izvještaj o kvaliteti za ovo istraživanje urađen, dostavllen i validiran od strane EUROSTAT-a. | |||
11. Upravljanje kvalitetom | ||||
11.1. Osiguranje kvaliteta | Agencija za statistiku BiH opredijeljena je za osiguranje kvaliteta u izradi službene statistike na osnovu člana 19. stav 1. tačka „Zakon o statistici BiH, Službene novine BiH 26/04; 42/04 ”. Politika upravljanja kvalitetom kao element sistema upravljanja kvalitetom općenito se odnosi na sljedeće komponente: kvalitet poslovnog procesa kao i druge elemente sistema za upravljanje kvalitetom, poput planiranja i kontrole. Kako bi osigurala kvalitet procesa i proizvoda, Agencija za statistiku implementira model upravljanja kvalitetom (TQM) izrađen pomoću CAF alata. Zajednički okvir za samoprocjenu (CAF) je opšti alat za upravljanje kvalitetom koji se preporučuje institucijama iz javnog sektora, inspirisan modelom izvrsnosti Evropske fondacije za upravljanje kvalitetom (EFQM). Proces samoocjenjivanja identificira i prati sve organizacijske rezultate, daje povratne informacije o organizacijskim kapacitetima i rezultatima procesa politike i planiranja. Alat za bodovanje za samoocjenjivanje ima 9 ključnih pokazatelja i 28 kriterija na osnovu kojih je moguće mjeriti postignuti nivo upravljanja i utvrditi koje su kritične tačke za poboljšanja u budućnosti. Ovaj pristup posmatra organizaciju iz različitih uglova istovremeno tj. ima holistički pristup analizi učinka organizacije. BHAS koristi „Smjernice CAF-a za implementaciju“ i plan implementacije u 10 koraka stoga razvijen kako bi pomogao organizacijama da ga koriste na najefektivniji i najefikasniji način. Proces samoocjenjivanja identifikuje i prati sve važne organizacione rezultate i daje povratne informacije o organizacionim kapacitetima i rezultatima procesa politike i planiranja. Ovaj model praćenja kvalitete zahtijeva izradu standardiziranog upitnika koji uključuje sve principe u modelu. Kako bi se osigurao kvalitet statistike, Agencija je izradila dokument Politika i program upravljanja kvalitetom koji je dostupan na web stranici: | |||
https://bhas.gov.ba/data/Dokumenti/Kvalitet/QM_Politika_i_Program_BHAS.pdf | ||||
11.2. Procjena kvaliteta | Kvalitet proizvoda službene statistike (glavni pokazatelji/statistike) redovno se ocjenjuje u izvještajima o kvaliteti putem izračunavanja pokazatelja kvaliteta. S druge strane, procesi uključeni u statističku proizvodnju procjenjuju se posebnim pokazateljima kvalitete procesa u izvještajima o kvaliteti i dodatno kroz GSBPM dokumentaciju. | |||
12. Relevantnost | ||||
12.1. Korisničke potrebe | Ključni korisnici statističkih podataka istraživanja su: Vijeće ministara BiH, Ministarstvo prometa i komunikacija BiH, Centralna banka BiH; Eurostat, Statistički odjel Ujedinjenih naroda (UNSD). Korisnici podataka su i poslovni subjekti, mediji i javnost. | |||
12.2. Zadovoljstvo korisnika | Jedan od ključnih elemenata u osiguravanju kvalitete statističkih podataka je praćenje zadovoljstva korisnika. Za ovo istraživanje ne postoji posebna anketa o zadovoljstvu korisnika. Rezultati Ankete o zadovoljstvu korisnika dostupni su na web stranici: | |||
https://bhas.gov.ba/ | ||||
12.3. Kompletnost podataka | Potpuna kompletnost varijabli i breakdowns. | |||
13. Tačnost i pouzdanost procjene | ||||
13.1. Opća tačnost procjene | Istraživanje se zasniva na uzorku, pa su rezultati dobijeni ovim istraživanjem podložni uobičajenim vrstama grešaka u vezi sa tehnikama uzorkovanja i anketama: greške uzorkovanja, ne-greške, greške mjerenja, obrade i neodgovora. | |||
13.2. Greška uzorkovanja | Istraživanje je zasnovano na novom okviru uzorka (koji se zove
Glavni okvir uzorka) za ankete domaćinstava koji se koristi u BiH od
2020. godine. Popis stanovništva 2013. sa brojem (sirovih) stambenih jedinica
(naseljenih i nenaseljenih) bio je polazna tačka za crtanje prve faze –
popisnih područja (Popisnih krugova). Odabrano je oko 10 replika sa 174
EA i 7 sa 156 EA koje će se kvartalno (zbog unaprijed definisane šeme)
ažurirati intervjuima licem u lice. Prikupljat će se svi demografski
podaci o domaćinstvima i njihovim članovima u naredne tri godine.
Ova procedura ažuriranja pratiće potrebe za kvartalnom Anketom o radnoj
snazi. Mali EA nisu isključeni iz okvira uzorka. Zbog potreba
istraživanja zasnovanih na domaćinstvima i stanja za najmanje 50
nastanjenih stambenih jedinica u Federaciji BiH (FBiH) i Republici Srpskoj
(RS) i 70 u Brčko Distriktu (BD), dva ili više susjednih PK će biti
spojena i napraviti primarne jedinice uzorkovanja (PSU). Za ICT-HH
korišćena su domaćinstva prikupljena u 696 PSU. Dostupni su osnovni
podaci o opštinama, vrsti naselja, popisnim krugovima, adresama, imenu i
prezimenu nosioca domaćinstva, kao i podatak da je najmanje jedan
član domaćinstva star između 16 i 74 godine. Ukupna veličina uzorka iznosila je 8.110 osoba: u Federaciji Bosne i Hercegovine 4.263 osobe, u Republici Srpskoj 2.920 pravnih lica i Brčko Distriktu 927 osoba. Greške uzorkovanja nastaju kao činjenica da se u upotrebi ne koristi popis stanovništva Anketa se radi na uzorku. Također je poznato da je za jednu studiju moguće odabrati veliki broj uzoraka, pri čemu svaki uzorak daje neke procjene ključnih indikatora koji bi se manje-više razlikovali. Greške uzorkovanja, koje nisu u skladu sa greškama koje nisu greške, su mjerljive, pokazuju koliko su naši pokazatelji pouzdani. Za provjeru indikatora koristi se koeficijent varijacije (CV) i interval puzanja. |
|||
13.3. Neuzoračka greška | Podaci nisu dostupni. | |||
14. Pravovremenost i tačnost objave | ||||
14.1. Pravovremenost | / | |||
14.2. Tačnost | Objavljivanje rezultata vrši se planom publikacije. | |||
15. Usklađenost i uporedivost | ||||
15.1. Uporedivost - geografska | Istraživanje
o korišćenju IKT-a od strane domaćinstava i pojedinaca sprovedeno
je u potpunosti u skladu sa zahtevima i propisima Evropske komisije i
Evropske kancelarije. Referentna godina je također usklađena sa evropskim zemljama, kao i prikupljene varijable koje će biti proslijeđene Eurostatu. |
|||
15.2. Vremenska uporedivost | Podaci o korištenju IKT-a od strane domaćinstava i pojedinaca proizvedeni su i objavljeni za niz godina 2017-2021 u godišnjoj dinamici. | |||
15.3. Usklađenost – cross domain | Nema podataka o relevantnom istraživanju koje je sprovela druga organizacija. | |||
15.4. Usklađenost – interna | Sve statistike su koherentne unutar skupa podataka | |||
16. Troškovi i opterećenje | Godišnji operativni troškovi za provođenje istraživanja ogledaju se u materijalnim troškovima i broju sati koje rade zaposlenici Agencije za statistiku BiH i podružnica Agencije Brčko distrikta. | |||
17. Revizija podataka | ||||
17.1. Revizija podataka – politika | Agencija za statistiku BiH trenutno nema službeni dokument koji se odnosi na politiku revizije. | |||
17.2. Revizija podataka – praksa | Revizija nije planirana niti izvršena. | |||
18. Statistička obrada | ||||
18.1. Izvor podataka | U
istraživanju upotrebe ICT-a koriste se sljedeće statističke
jedinice (ovisno o varijabli): - domaćinstva (ciljnu populaciju čine sva (privatna) domaćinstva sa najmanje jednim članom od 16 do 74 godine.) - pojedinci (ciljnu populaciju čine svi pojedinci starosti od 16 do 74 godine) U idealnom slučaju, podatke prikupljene o domaćinstvu, treba prijaviti 'domaćinstvo'. U većini slučajeva, nije moguće skupiti i domaćinstvo oko stola kako bi prikupili svoj zajednički odgovor, a posebno nije moguće posebno kad je slučaj o telefonskom intervju. Generalno, jedna osoba u domaćinstvu će odgovoriti na pitanja vezana za domaćinstvo Ovaj pojedinac može, na primer, biti glava domaćinstva ili pojedinac koji je izabran za pojedinačna pitanja. |
|||
18.2. Učestalost prikupljanja podataka | Podaci se prikupljaju na godišnjem nivou. | |||
18.3. Prikupljanje podataka | Podaci za anketu o korištenju ICT-HH i pojedinačno zbog
pandemije COVID-19 u posljednje 2 godine, prikupljeni isključivo metodom
CATI (telefonsko anketiranje). Jedan član (od 16 do 74 godine), nosilac ili najbolje pozicionirana osoba u domaćinstvu može dati odgovore za sve članove dotičnog domaćinstva. Učešće ispitanika u Anketi je dobrovoljno, a upitnik koji se koristi za sprovođenje Ankete je povjerljivost pojedinačnih podataka. |
|||
18.4. Validacija podataka | Koristimo alat za validaciju koji pruža EUROSTAT. Za validaciju podataka koristi se softver za validaciju putem EDAMIS-a. Ranije je korištena EDIT samostalna aplikacija. | |||
18.5. Kompilacija podataka | Istraživanje je zasnovano na trostepenom stratifikovanom
slučajnom uzorku. EA je odabrao PPS. Domaćinstva su u drugoj fazi
odabrana nasumično, a na kraju je odabrana jedna osoba od 16 do 74
godine iz domaćinstva. PK-i su odabrani stratificirani prema regionu (entitet/distrikt) i tipu naselja. U slučaju neodgovora domaćinstva (bilo da nije pronađeno na adresi ili je iz nekog razloga odbilo da učestvuje u Anketi), imputacije se ne vrše, već se ispravka uvodi kroz ponderisanje (ispravka početne težine sa neodgovor). Ovo je prva godina u kojoj je istraživanje sprovedeno. Agencija za statistiku Bosne i Hercegovine dostavila je Eurostatu mikropodatke za 2021. |
|||
18.6. Prilagođavanje | Statistički postupci za postavljanje serije (metode začinjavanja) se ne koriste. | |||
18.7. Sezonsko prilagođavanje | Ne vrši se sezonsko prilagođavanje. | |||
19. Komentar | / | |||